Nagłowek strony

Przesyłanie tekstów

Przesyłanie tekstów

Posiadasz nazwę użytkownika oraz hasło do zalogowania się na stronie czasopisma Przegląd Pediatryczny?
Przejdź do logowania

Nie posiadasz nazwy użytkownika oraz hasła
Przejdź do rejestracji

Rejestracja oraz logowanie są niezbędne do wysyłania tekstów oraz sprawdzania ich aktualnego statusu.

 

Wytyczne dla autorów

Przesłanie pracy do Redakcji Naukowej jest równoznaczne z oświadczeniem, że nie była ona dotychczas publikowana w innych czasopismach ani wcześniej złożona w innej Redakcji. Oddanie artykułu do druku jest jednoznaczne ze zgodą wszystkich Autorów na jego publikację i z oświadczeniem, że Autorzy mieli pełny dostęp do wszystkich danych w badaniu oraz biorą pełną odpowiedzialność za całość danych i dokładność ich analizy zawartą w pracy. Konieczna jest zgoda wszystkich Autorów na publikację, nie wymagamy zgody kierownika jednostki. Dopuszcza się druk artykułów już opublikowanych ze względów ważnych dla interesów Czytelników.
Prace należy nadsyłać na adres Redakcji Naukowej w 3 egzemplarzach. Jeden z nich powinien być kompletny i zawierać wszystkie dane dotyczące Autorów i ośrodków, z których pochodzą, a 2 pozostałe nie powinny zawierać nazwisk Autorów ani adresów ośrodków, a jedynie wykropkowane miejsca w tekście na te informacje, co pozwoli na anonimową i obiektywną recenzję artykułu. Wszystkie 3 egzemplarze pracy należy przesłać także w formie elektronicznej. Jeśli artykuł nie został przyjęty do druku, Redakcja Naukowa nie zwraca egzemplarzy przesłanych w formie papierowej ani elektronicznej.
MASZYNOPIS
1. Objętość prac oryginalnych i poglądowych nie powinna być większa niż 12 stron maszynopisu, a kazuistycznych – niż 5 stron, łącznie ze streszczeniami, piśmiennictwem, rycinami czy tabelami etc. (standardowa strona – 1800 znaków).
2. Prace powinny być pisane w edytorze tekstów (Microsoft Word, Open Office Writer) z zachowaniem interlinii 1,5, czcionką wielkości 12 pkt (np. Arial, Times New Roman), lewy margines powinien przyjąć wartość 1 cm, prawy – 4 cm.
3. Propozycje wyróżnień należy zaznaczyć w tekście pismem półgrubym (bold).
4. Na prawym marginesie należy zaznaczyć ołówkiem miejsce druku tabel i rycin.
5. Na pierwszej stronie należy podać:
- tytuł pracy w języku polskim i angielskim,
- pełne imię i nazwisko Autora/Autorów pracy (przy pracach wieloośrodkowych prosimy o przypisanie Autorów do ośrodków, z których pochodzą),
- pełną nazwę ośrodka/ośrodków, z których pochodzi praca (w przypadku prac oryginalnych i redakcyjnych również w wersji angielskiej),
- na dole strony należy podać kontakt do Autora odpowiedzialnego za korespondencję: tytuł naukowy, imię i nazwisko Autora, pełny adres, numery telefonów, faksu, adres e-mail. Spełnienie tego warunku jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację przedstawionych danych osobowych.
6. Na ostatniej stronie nadesłanej pracy powinny być opisane wszelkie możliwe konflikty interesów oraz informacje o źródłach finansowania pracy (grant, sponsor etc.), ewentualne podziękowania, nazwa kongresu, na którym praca została ogłoszona, zgoda pacjenta etc.

STRESZCZENIE I SŁOWA KLUCZOWE
Do artykułu należy obligatoryjnie dołączyć streszczenie w języku polskim i angielskim, w przypadku prac oryginalnych i kazuistycznych zawierające następujące części: wprowadzenie, cel pracy, materiał i metody, wyniki, wnioski. Streszczenie prac oryginalnych i redakcyjnych powinno zawierać w języku polskim 200-300 słów, w języku angielskim 150-250 słów. Po streszczeniu należy umieścić nie więcej niż 5 słów kluczowych w języku polskim i angielskim (zgodnych z aktualną listą MeSH). Jeżeli odpowiednie terminy MeSH nie są jeszcze dostępne dla ostatnio wprowadzonych pojęć, a są one już w użyciu, można je zastosować.

UKŁAD PRACY
Układ pracy powinien zawierać następujące części: wprowadzenie, cel pracy, materiał i metody, wyniki, wnioski, piśmiennictwo, tabele, ryciny oraz opisy rycin.

TABELE I RYCINY
Tabele i ryciny należy nadesłać w 3 egzemplarzach. Powinny być opatrzone tytułem oraz numerem rzymskim (tabele) lub arabskim (ryciny). Tytuły oraz ich zawartość należy podać w języku polskim i angielskim. Wszystkie użyte skróty wymagają wyjaśnienia w obu językach pod tabelą. Zdjęć, tabel ani wykresów nie można umieszczać w tekście – w sugerowanych miejscach, w których mają być wstawione, należy wpisać odwołanie (np. ryc. 2, tab. 3). Do wykresów należy dołączyć wykaz danych. Wydawca zastrzega sobie prawo tworzenia wykresów na podstawie załączonych danych.

JEDNOSTKI POMIARU
Pomiar długości, wysokości, ciężaru i objętości należy podawać w jednostkach metrycznych (metr, kilogram, litr) lub ich wielokrotnościach dziesiętnych, a temperaturę w stopniach Celsjusza. Pozostałe jednostki powinny zgadzać się z międzynarodowym układem jednostek (SI).

SKRÓTY I SYMBOLE
Należy używać tylko standardowych skrótów lub symboli. Skrót powinien być poprzedzony pełnym wyjaśnieniem pojęcia.

PRACE W FORMIE ELEKTRONICZNEJ
Redakcja bezwzględnie wymaga nadsyłania tej samej wersji prac w formie elektronicznej (CD, DVD, e-mail). Do ich tworzenia należy używać edytorów tekstów: Microsoft Word, Open Office Writer (zapis w formacie RTF).
Ryciny i zdjęcia powinny być zapisane w oddzielnych plikach w odpowiednich formatach: TIFF (CMYK/300 dpi, rozmiar 1:1 lub większe), JPG (300 dpi, maksymalna jakość), AL, CDR, EPS. Nie należy wstawiać ich do pliku tekstowego. Do tworzenia wykresów zalecane jest używanie programu Microsoft Excel.
Jeżeli do pracy załączone są fotografie osób, to osoby na nich muszą być niemożliwe do zidentyfikowania (np. mieć przysłonięte oczy) albo do fotografii musi zostać dołączone pisemne zezwolenie na jej użycie.
Opis nośnika powinien zawierać imię i nazwisko Autora, tytuł pracy, nazwę/nazwy zbiorów, nazwy i numery wersji użytych programów. Teksty, grafiki lub zdjęcia powinny stanowić osobne zbiory.

PIŚMIENNICTWO
Piśmiennictwo powinno być sporządzone zgodnie z kolejnością cytowania prac w tekście, tabelach i rycinach (w przypadku pozycji cytowanych tylko w tabelach i rycinach obowiązuje kolejność zgodna z pierwszym odnośnikiem do tabeli lub ryciny w tekście). Liczba cytowanych prac w przypadku artykułów oryginalnych i poglądowych nie powinna przekraczać 30 pozycji, w przypadku prac kazuistycznych – 10. Piśmiennictwo powinno zawierać wyłącznie prace opublikowane, zgodne z konwencją Vancouver/ICMJE, stosowaną m.in. przez MEDLINE: http://www.lib.monash.edu.au/tutorials/citing/vancouver.html. Przy opisach bibliograficznych artykułów z czasopism należy podać: nazwisko Autora wraz z inicjałem(ami) imienia(on) bez kropek (przy liczbie Autorów przekraczającej 4 osoby podaje się tylko pierwsze 3 nazwiska i adnotację „et al.” w pracach zgłaszanych w języku angielskim lub „i wsp.” w pracach w języku polskim), tytuł pracy, skrót tytułu czasopisma (bez kropek, zgodny z aktualną listą czasopism indeksowanych w Index Medicus, dostępną m.in. pod adresem: ftp://nlmpubs.nlm.nih.gov/online/journals/ljiweb.pdf/), rok wydania, a następnie po średniku numer tomu (rocznika; bez daty wydania) oraz po dwukropku numery stron, na których zaczyna się i kończy artykuł, np.: Roberts HE, Cragan JD, Khoury MJ, et al. Increased frequency of cystic fibrosis among infants with jejunoileal atresia. Am. J. Med. Genet. 1998; 78: 446-449. W przypadku artykułów opublikowanych wyłącznie w wersji elektronicznej należy podać doi zamiast numerów stron.
Opisy wydawnictw zwartych (książki) powinny zawierać nazwisko(a) Autora(ów) wraz z inicjałem(ami) imienia (bez kropek), tytuł; po kropce – numer wydania książki, miasto i nazwę wydawcy oraz rok wydania. Przy pracach zbiorowych nazwisko Redaktora opatruje się adnotacją „red.”(w pracach anglojęzycznych „ed.(s)”).
Przy cytowaniu rozdziałów książek należy podać: Autora(ów) rozdziału, tytuł rozdziału, następnie po „[w:]” tytuł całości, Autora(ów) lub Redaktora całości, część wydawniczą, nazwę wydawcy, miejsce i rok wydania oraz numery stron, na których zaczyna się i kończy utwór, np. McLean SD. Congenital anomalies. [w:] Neonatology. Pathophysiology and management of the newborn. (red.) GB Avery, MA Fletcher, MG MacDonald. 9 wyd. Baltimore; Williams & Wilkins, 2001: 839-858.
Odnośniki do publikacji internetowych są dopuszczalne jedynie w przypadku braku adekwatnych danych w literaturze opublikowanej drukiem.

WERSJA PRACY DLA AUTORA
Autorzy/współautorzy otrzymują pracę opublikowaną w czasopiśmie w formacie PDF pocztą elektroniczną.

 

Praca powinna zawierać:
- pełne imię i nazwisko autora (autorów),
- tytuł pracy w języku polskim i angielskim,
- streszczenie w języku polskim i angielskim,
- hasła indeksowe (key words) w języku polskim i angielskim,
- pełną nazwę zakładu (kliniki), z którego (której) praca pochodzi,
- adres do korespondencji autora (autorów): tytuł naukowy, imię i nazwisko, dane kontaktowe
- wykaz cytowanego piśmiennictwa,
-ryciny i zdjęcia w oddzielnych plikach, w odpowiednich formatach: TIFF (CMYK/300 dpi, rozmiar 1:1 lub większe), JPG (300 dpi, maksymalna jakość), AL, CDR, EPS,
- informację o konflikcie interesów oraz informacje o źródłach finansowania pracy.

 

Prawa autorskie

Jeżeli Autorzy nie zastrzegają inaczej w momencie zgłoszenia pracy, Polskie Towarzystwo Pediatryczne nabywa na zasadzie wyłączności ogół praw autorskich do wydrukowanych prac (w tym prawo do wydawania drukiem, na płytach CD i innych oraz w Internecie). Bez zgody PTP dopuszcza się jedynie drukowanie streszczeń. Tytułem powyższego wykorzystania utworów Autorom nie są wypłacane honoraria.

 

Polityka prywatności

The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.